Frans Clement is een kunstenaar die met zijn fotorealistische stijl het alledaagse verheft tot kunst. Of het nu gaat om een betonmolen, een intiem portret of een object in een weckpot: telkens staat de precisie van weergave centraal, gecombineerd met een subtiele spanning tussen realiteit en interpretatie.
Biografie van Frans Clement
Frans Clement werd in 1941 geboren in Eindhoven. Hij studeerde aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven en ontwikkelde zich daarna tot een schilder met een voorliefde voor fotorealisme. Zijn werk wordt gekenmerkt door een scherpe observatie van de werkelijkheid, waarbij hij alledaagse objecten, situaties en personen vastlegt met een bijna fotografische precisie. Clement laat zich inspireren door de contrasten tussen mens en object, tussen banaliteit en schoonheid, en tussen vluchtige momenten en blijvende beelden. Zijn schilderijen roepen vaak vragen op over de relatie tussen werkelijkheid en representatie: is wat we zien puur registratie, of zit er een diepere laag in verborgen?
Frans Clement werd in 1941 geboren in Eindhoven. Hij studeerde aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven en ontwikkelde zich daarna tot een schilder met een voorliefde voor fotorealisme. Zijn werk wordt gekenmerkt door een scherpe observatie van de werkelijkheid, waarbij hij alledaagse objecten, situaties en personen vastlegt met een bijna fotografische precisie. Clement laat zich inspireren door de contrasten tussen mens en object, tussen banaliteit en schoonheid, en tussen vluchtige momenten en blijvende beelden. Zijn schilderijen roepen vaak vragen op over de relatie tussen werkelijkheid en representatie: is wat we zien puur registratie, of zit er een diepere laag in verborgen?
1. Betonmolen
In dit schilderij zien we een felgele betonmolen, monumentaal in beeld gebracht tegen een achtergrond van bakstenen. De machine is strak omlijnd en straalt technische kracht en eenvoud uit. De scherpe schaduwen en de rode veiligheidsstekker aan de kabel geven het werk een bijna documentaire uitstraling. Clement verheft een industrieel object tot kunst, en nodigt de toeschouwer uit om de esthetiek van het alledaagse te zien.
2. Edith (I en II)
De portretten van Edith tonen een jonge vrouw in verschillende poses. In het eerste werk zit zij voor een rode achtergrond, gekleed in een geel topje en een zwarte rok met bloemmotieven. Haar blik is intens, enigszins streng, en haar lichaamstaal straalt kracht en zelfbewustzijn uit. In het tweede werk staat zij voor een lichtblauwe achtergrond, met een witte top, korte spijkerbroek en witte laarzen met franjes. De pose is uitdagender: hand in de zij, kin iets omhoog. Clement combineert de stijl van een modeportret met persoonlijke intimiteit, en legt een tijdsbeeld van de jaren ’70/’80 vast.
3. Weckpot
Een onverwacht en speels beeld: een glazen weckpot waarin een rood stoffen poppetje of knuffel is opgesloten. De transparantie van het glas en de glans van metaal zijn tot in perfectie weergegeven. Het werk speelt met schaal en betekenis: het object dat normaliter bescherming of conservering biedt, wordt een kooi voor een ogenschijnlijk levendig figuurtje. Clement legt hiermee de spanning vast tussen humor, absurditeit en vervreemding.
4. Bus
Een fragment van een stadsbus is monumentaal in beeld gebracht. De felgele vlakken, donkere lijnen en lege instapruimte benadrukken de stilte van een voertuig dat normaal vol leven is. Het bordje “Geld gereed te houden” roept direct een herkenbaar tijdsbeeld op. Clement verheft dit alledaagse detail tot kunst door zijn scherpe fotorealistische schilderstijl.
Een fragment van een stadsbus is monumentaal in beeld gebracht. De felgele vlakken, donkere lijnen en lege instapruimte benadrukken de stilte van een voertuig dat normaal vol leven is. Het bordje “Geld gereed te houden” roept direct een herkenbaar tijdsbeeld op. Clement verheft dit alledaagse detail tot kunst door zijn scherpe fotorealistische schilderstijl.